Biznes

Odzież robocza – jak ją dobrać?

Za zapewnienie odzieży roboczej pracownikowi odpowiada pracodawca. Co na ten temat jeszcze mówią przepisy? Jak dobrać odpowiednią odzież roboczą?

Odzież robocza – prawo

Według artykułu 237 Kodeksu pracy pracodawca ma zapewnić pracownikowi nieodpłatnie obuwie i ubranie robocze w sytuacji, kiedy jego ubranie ulegnie zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, a także w sytuacji, kiedy wymagają tego względy sanitarne, technologiczne lub związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednocześnie, według przepisów, ubranie to jest własnością pracodawcy, zatem musi on zapewnić możliwość prania, dezynfekcji, konserwację, naprawę lub odpylanie w taki sposób, aby odzież nie straciła swoich właściwości użytkowych i ochronnych. 

Przepisy wskazują również na obowiązek pracownika dotyczący użytkowania wyposażenia w czasie pracy. Jednak nie ma przepisów, które jednoznacznie określałyby, jaką odzież konkretnie należy zapewnić pracownikom w konkretnym miejscu pracy na konkretnym stanowisku. Każde miejsce pracy powinno mieć wewnętrzną tabelę z przydziałem obuwia i odzieży roboczej. Tabela ta musi wskazywać stanowiska pracy, na których konieczne jest używanie takiej odzieży, a także przewidywany okres jej używania, charakter, itd. 

Jak wybrać odpowiednią odzież roboczą?

Odzież robocza musi być funkcjonalna, wygodna i ułatwiać wykonywanie pracy. Nie może być ani za duża, ani za mała. Musi także zapewnić bezpieczeństwo pracownikowi. Przykładowo – fartuchy medyczne, noszone przez pracowników medycznych, muszą chronić przed rozprzestrzenianiem się drobnoustrojów. Podobnie, jak każda inna odzież robocza, muszą być wykonane z wytrzymałych i komfortowych w noszeniu materiałów. Takimi materiałami jest na przykład bawełna, elastan, akryl lub poliester. 

Przy wyborze odzieży roboczej dla pracowników należy pamiętać, że będzie ona miała bezpośredni wpływ na wykonywaną przez nich pracę. Źle dobrana odzież może być uciążliwa w noszeniu, ze względu na przykład na drażniący skórę materiał lub ograniczoną swobodę ruchu. Jednak nieodpowiednia odzież robocza może także prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak działanie substancji szkodliwych dla zdrowia i życie człowieka lub brak ochrony przed odpryskiem spawalniczym. 

Zamawiając odzież roboczą dla pracowników, należy również zwrócić uwagę na oznakowanie produktu, tzn. czy odzież ma wszywkę informującą o charakterystyce wyrobu, z podanymi odpowiednimi piktogramami, odwołaniami do konkretnych przepisów czy wskazaniem certyfikatów bezpieczeństwa. 

Co się składa na odzież roboczą?

Na standardową odzież roboczą składają się:

  • spodnie robocze,
  • bluza lub koszula,
  • koszulka z krótkim lub długim rękawem,.
  • odpowiednie buty,
  • odzież chroniącą przed warunkami atmosferycznymi: kamizelki, kurtki ocieplane lub przeciwdeszczowe. 

Ocena ryzyka zawodowego przy wyborze odzieży roboczej

Przy wyborze odzieży roboczej dla pracowników warto także wziąć pod uwagę ryzyko, jakie wiąże się z danym stanowiskiem pracy. Dzięki znajomości i możliwości przewidywania konkretnych sytuacji, jakie mogą zaistnieć w miejscu pracy, można przełożyć je na właściwości, jakie powinny posiadać odzież i obuwie robocze. Pomoże to na zminimalizowanie sytuacji potencjalnie zagrażających życiu i zdrowiu pracownika.

Redakcja zset.pl

Daniel, autor publikujący posty na ZSET.pl na temat finansów, biznesu i gospodarki, jest doświadczonym ekspertem w dziedzinie finansów korporacyjnych. Jego wnikliwe analizy i przenikliwe spojrzenie na aktualne wydarzenia gospodarcze dostarczają czytelnikom cennych informacji i perspektyw na temat zmian rynkowych. Z bogatym doświadczeniem zawodowym w sektorze finansowym, Daniel dzieli się praktycznymi poradami oraz świeżymi spostrzeżeniami, dostarczając czytelnikom wartościowych wskazówek dotyczących inwestycji, strategii biznesowych i ogólnych trendów gospodarczych