Biznes

Spot reklamowy – produkcja od A do Z!

Chociaż obecnie to nie telewizja jest głównym kanałem komunikacji z odbiorcami, spoty reklamowe nadal nie wyszły z mody. Można nawet powiedzieć, że jest ich jeszcze więcej, bo „czas antenowy” w social mediach jest dużo tańszy. Nadal jednak trzeba wiedzieć, jak zrobić dobre wideo, które będzie opowiadać historię pełną emocji. Jak wygląda produkcja spotu reklamowego?

Do kogo mówisz?

Jakąkolwiek formę reklamy wybierasz dla swojej marki, musisz wiedzieć, do kogo mówisz. To właśnie grupa odbiorców jest tym elementem, który pozwoli Ci osiągnąć sukces bądź skaże Cię na niełaskę. Przed stworzeniem spotu pomyśl, do kogo mówisz i co chcesz osiągnąć. Jakie emocje chcesz wywołać? Jakie reakcje ma generować ta reklama? To istotne pytania, których nie możesz bagatelizować – one stoją u podstaw produkcji spotu reklamowego.

Film to opowieść

Mówi się, że obraz może powiedzieć więcej, niż tysiąc słów. I coś w tym jest. Na szczęście wideo zapewnia Ci możliwość operowania i obrazem, i słowem. A to daje naprawdę dużą moc. Nierzadko jednak marki nie korzystają z tej mocy, tworząc piękne obrazki bądź wideo bez większego sensu. I tu pojawia się clou sprawy – historia. Storytelling to potężna technika marketingowa, która doskonale działa w spotach reklamowych. Możesz za jej pomocą wypromować social event – marketing z pewnością to zatwierdzi – jak i nowy produkt czy akcję charytatywną. Opowieść to emocja, a one przecież rządzą światem.

Nie zapomnij o scenariuszu

Spot reklamowy nie może być tylko obrazem. Musi posiadać również tekst, który będzie doskonale korespondować z tym, co jest widoczne na pierwszy rzut oka. Napisanie dobrego scenariusza to sztuka, dlatego warto zlecić to zadanie agencji czy wyspecjalizowanemu copywriterowi. Pamiętaj jednak, że cały spot – obraz i tekst – mają spełniać konkretny cel. Nawet jeśli wideo będzie piękne, a skrypt zabawny i mądry, jeśli nie dotrą do Twoich odbiorców na poziomie emocjonalnym, nie zdadzą się na nic.

Światła, kamera, akcja

Jeśli masz już plan działania, wiesz, co powinno znaleźć się na wideo, a scenariusz jest dopracowany do perfekcji, czas przejść do akcji. Tutaj oczywiście przyda Ci się ekipa, która zajmuje się tworzeniem spotów reklamowych. To wcale nie tak proste, jak mogłoby się wydawać. Musisz znaleźć odpowiednią lokację, aktorów, reżysera… tak, to sporo pracy. Pomoc z pewnością Ci się przyda.

Postprodukcja

Każde wideo, nawet to zrobione genialne, ląduje w momencie zakończenia na postprodukcji. Tam przechodzi przez montaż, który polega na ustawieniu ujęć w konkretnych sekwencjach, dodaniu ścieżki dźwiękowej czy poprawieniu jakości obrazu oraz korekcji światła. Jeśli w wideo miały pojawić się efekty specjalne czy nawet napisy, to dzieje się właśnie w tym momencie. Tak, produkcja spotów reklamowych nie jest prosta.

Teraz, gdy masz już swój spot reklamowy, czas na publikowanie. Możesz zrobić to tradycyjnie, kupując czas antenowy, bądź też skorzystać z magii mediów społecznościowych. Miejsce powinno być jednak dostosowane do grupy docelowej, do której kierujesz swoje wideo.

Redakcja zset.pl

Daniel, autor publikujący posty na ZSET.pl na temat finansów, biznesu i gospodarki, jest doświadczonym ekspertem w dziedzinie finansów korporacyjnych. Jego wnikliwe analizy i przenikliwe spojrzenie na aktualne wydarzenia gospodarcze dostarczają czytelnikom cennych informacji i perspektyw na temat zmian rynkowych. Z bogatym doświadczeniem zawodowym w sektorze finansowym, Daniel dzieli się praktycznymi poradami oraz świeżymi spostrzeżeniami, dostarczając czytelnikom wartościowych wskazówek dotyczących inwestycji, strategii biznesowych i ogólnych trendów gospodarczych